هاست و دامنه چیست

هاست و دامنه چیست و چه تفاوتی دارند این سوال برای افرادی که برای اولین بار که قصد راه اندازی وب سایتی را دارند برایشان مطرح می‌شود.

 

تفاوت هاست و دامین با تعریف آنها مشخص می‌شود.

هاست (Host) به فضایی گفته می‌شود که داده‌ها و کدهای وب‌سایت بر روی آن قرار می‌گیرند و امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و … را فراهم میکند.

این فضا توسط شرکت‌های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد شده و به مشتریان اجاره داده می‌شود.

برخی از خصوصیاتی که در هنگام اجاره سرویس هاستینگ باید به آن توجه داشت عبارت اند از :

میزان فضا (Quata) : مثلا ۱۰۰ مگابایت، ۱ گیگابایت، …

نوع هاست : ویندوز یا لینوکس

کشوری که سرور هاستینگ در آن قرار دارد.

تعداد اکانت‌های ایمیل

تعداد دیتابیس‌ها

میزان پهنای باند (bandwidth) : حجم اطلاعاتی که در یک ماه می‌توان ارسال و دریافت کرد.

پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی : مثل PHP, ASP و …

 

دامنه دامین یا دومین (domain) به نامی گفته می‌شود که وب سایت از طریق آن قابل دسترس خواهد بود. مثلا شما برای ورود به سایت گوگل باید در نوار آدرس مرورگر خود google.com را تایپ کنید تا وارد این سایت شوید، که به google.com دامنه گفته می‌شود.

دامنه ها از دو بخش تشکیل شده‌اند، Name و tld در مثال بالا google نام دامنه و com. که در انتهای دامین قرار دارد tld است. (به tld پسوند دامنه نیز گفته می‌شود)

برخی پسوندهای متداول عبارت اند از : com ، net ، org ، ir و … که هر کدام دارای معانی و برای کار به خصوصی استفاده می شوند برای مثال پسوند کام معمولا برای سایت های تجاری یا برای مثال org برای سایت های آموزش یا shop برای سایت های فروشگاهی استفاده می شوند پس در انتخاب پسوند دامنه نیز باید به این نکات توجه داشته باشید.

 

برای ثبت دامین می‌بایست از طریق شرکت‌هایی که خدمات ثبت دامین ارائه می‌دهند اقدام کنید و به این نکته توجه داشته باشید که دامنه‌ها نیز مانند هاست تاریخ انقضا دارند! بدین معنی که صاحب دامنه می‌بایست دامنه را در بازه زمانی مشخص (۱ سال، ۵ سال، …) تمدید کند.

 

ما برای شما سایت زدگیگ را معرفی میکنیم. سایت زدگیگ در سال ١٣٩٠ تاسیس گردیده است و در این مدت توانسته است نظر افراد بسیاری را به خود جلب کند تیم زدگیگ همواره تلاش نموده است با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا، خدمات خود را با بالاترین کیفیت به مشتریان ارائه نماید.

آغاز فعالیت زدگیگ با ارائه خدمات میزبانی و ثبت دامنه بوده است، اما همزمان با رشد دسترسی به اینترنت در کشور و گسترش فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات، نیز فعالیت خود را در بخش های مختلف این صنعت گسترش داده است و خدمات مختلف از جمله طراحی سایت، ارائه سرورهای اختصاصی و سرورهای مجازی و... را به حیطه خدمات خود افزوده است.

سرور های قدرتمند زدگیگ از کشور های اروپایی همچون آلمان هستند. سرعت دسترسی مناسب از داخل ایران، ارتباط شبکه پایدار، ارائه سخت افزارهای روزآمد و قیمت مناسب از مهمترین خصوصیات این سرورها می باشد.